Co zrobić z niechcianymi prezentami?
Nietrafione prezenty z internetu
W najlepszej sytuacji jesteśmy, kiedy prezent, który dostaliśmy ,został zakupiony przez internet. Konsumenci mają w tym przypadku 10 dni na zwrot towaru, nieważne, czy jest on uszkodzony, czy po prostu nam się nie podoba. Rzecz taką można zwrócić bez podawania przyczyn. Często na allegro uzyskujemy informację, że aby zachować zadowolenie klienta towar można zwrócić nawet w czasie przekraczającym 10 dni. Jedynym problemem, jaki się pojawia jest obowiązek uiszczenia opłaty za przesyłkę.
Za duże, za małe, nie pasuje…
W odniesieniu do ubrań, często może się zdarzyć tak, że osoba, która nas obdarowała nie trafiła w nasz rozmiar. Wymiana w takim przypadku zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. Nie istnieje żaden zakaz prawny, który mógłby uniemożliwić sklepom wprowadzanie zasad odnoszących się do wymiany nietrafionych prezentów. Aktualnie wiele sklepów jest przychylnych wobec konsumentów i dopuszcza wymianę, bądź całkowity zwrot towaru. Jednak zasady z tym związane ustala sam.
Warto więc pamiętać, aby przed zakupem zapytać sprzedawcy, czy jest możliwość zwrotu i w jakim terminie można to zrobić. Najlepiej też, jeśli poświadczy on nam o tym na piśmie, ponieważ sprzedawcy w sklepach często się zmieniają i później możemy natrafić na niepotrzebne problemy.
Prezent nie działa
W odniesieniu do rzeczy, które nie działają sprawa jest uregulowana za pomocą prawa Ustawą z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.). Towar, który nie działa jest po prostu niezgodny z umową, co jest niepodważalnym powodem do reklamacji.
Reklamacji takiej dokonać należy w sklepie, na piśmie. Pierwszym krokiem, jaki możemy zrobić, jest zażądanie naprawy lub wymiany towaru na inny. Wybór w tym przypadku należy do konsumenta. Jeśli naprawa nie jest możliwa, a sklep nie posiada towaru do wymiany, to jego obowiązkiem jest zwrócenie nam pieniędzy.
Naszą reklamację sklep musi rozpatrzeć w ciągu 14 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymamy żadnej informacji zwrotnej należy przyjąć, iż reklamacja została przyjęta.
Jeśli towar posiada gwarancję, zamiast z prawa do reklamacji możemy właśnie ją wykorzystać. Tylko do nas należy wybór, co jest bardziej opłacalne.
Paragon
Prezenty, które dostajemy zazwyczaj nie posiadają paragonu. Jednak z reguły jest on niezbędny do złożenia reklamacji w sklepie. Bardzo ważne jest więc, aby osoba dająca nam prezent taki dowód zakupu zachowała, aby umożliwić nam ewentualną wymianę. Jednak nie tylko paragon jest takim dowodem, chociaż to o niego najczęściej prosi nas sprzedawca. Potwierdzeniem takim może być również wyciąg bankowy.
Kiermasz wymiany
Coraz częściej w serwisach internetowych można spotkać specjalnie organizowane aukcje na których wyprzedawane są nietrafione prezenty. Możemy więc skorzystać również z takiej opcji i sprzedać to co nie przypadło nam do gustu.
Tagi: kiermasz, prezenty, Prezenty na święta, Zakupy przez internet, nietrafione prezenty, ciekawe prezenty, wymiana prezentów
20141209