Blog - Najnowsze informacje o promocjach


01.04
2012
1209

Co to jest lokowanie produktu?

Co to jest lokowanie produktu?

Od dłuższego czasu w mediach pojawia się fraza „audycja zawiera lokowanie produktu”. Wszyscy to widzą, ale do tej pory nie wszyscy wiedzą, co to właściwie oznacza i z czym się to je. Czym zatem jest owe lokowanie produktu?

 

Najprościej rzecz ujmując, jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to najprawdopodobniej chodzi o pieniądze. Tak jest i w tym przypadku, chociaż nie do końca.

 

 

Skąd właściwie wzięło się lokowanie produktu? 

Można przypuszczać, iż początki tej techniki propagandy sięgają lat 20. XX wieku, kiedy to w USA nastąpił gwałtowny wzrost ilości stacji radiowych. Bez wahania wykorzystali ten fakt amerykańscy przedsiębiorcy, opłacając nadawców w zamian za emitowanie reklam swoich produktów i usług. Kolejnym przedmiotem ekspansji przedsiębiorców, wraz z upływem czasu i rozwojem technologii stała się telewizja. Nowe medium w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, stało się głównym środkiem przekazu reklam. W pewnym momencie doszło nawet do tego, iż trudno było odróżnić otwartą reklamę od „product placement”.

 

Czym jest lokowanie produktu?

Owe lokowanie produktu jest dosłownym tłumaczeniem angielskiego zwrotu product placement, będącego jednym z narzędzi marketingowych, służących promocji produktów i usług. Lokowanie produktu dosłownie rzecz biorąc polega na umieszczaniu produktu w środku przekazu (radiowego lub telewizyjnego) w taki sposób, aby przemawiał on do podświadomości konsumenta i zachęcił go do zakupu. Wszystko to dzieje się w sposób nieoczywisty i sugestywny. Najczęściej główny bohater używa danego produktu i przy okazji dodaje jakiś komentarz sugerujący jak wspaniały jest ten produkt. Zdarzają się również wyjątki. Reklamowanym produktem może być samochód, którym poruszając się bohaterowie albo kuchnia, w której rozgrywa się akcja produkcji. Oczywiście to tylko kilka przykładów lokowania produktu. Do 2011 roku forma prezentacji zależała tylko i wyłącznie od pomysłowości scenarzystów, a wszystko przez to, że forma reklamowa, jaką jest product placement nie była w żaden sposób regulowana przez polskie prawo.

 

Rozpoznajesz to oznaczenie?

Unijny porządek

Sytuacja uległa zmianie 30 czerwca 2011 roku wraz z nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji. Zmiana ta została niejako wymuszona dostosowaniem się przez Polskę do unijnej dyrektywy 2010/13/UE, która to zobowiązuje nadawców do oznakowania i ewidencji audycji zawierających product placement. Dlatego też można wnioskować, że z jednej strony chodzi o dobro konsumenta, z drugiej zaś o dobro przedsiębiorców (w sensie zysków oczywiście). W polskich realiach więcej emocji budzi lokowanie, jako forma graficzna aniżeli faktyczny zabieg reklamowy. Zgodnie z ustawą nadawca przekazu telewizyjnego zobowiązany jest do umieszczenia znaku graficznego informującego o lokowaniu produktu zarówno przed emisją programu, jak i po. Polacy od razu zwrócili uwagę, na pomarańczowy napis i zaczęli się zastanawiać nad trafnością tego wyrażenia.

Lokowanie jednak nie wszędzie?

Ciekawostką jest fakt, iż lokowanie produktu nie może występować w audycjach dla dzieci. We wszystkich pozostałych audycjach może się pojawiać, ale nie może bezpośrednio zachęcać do zakupu danego dobra. Nie jest jednak zabronione lokowanie produktów w gazetkach reklamowych. Wbrew pozorom dobór artykułów w nich prezentowanych nie jest przypadkowy. Nieczęsto firmy płacą za ukazanie się ich produktu na pierwszej stronie gazetki w „super promocji”. Niemiłą niespodzianką okazać się może odkrycie, że w innym sklepie dany produkt jest tańszy. Dlatego też warto korzystać z portali gromadzących informacje o promocjach. Na pewno wiarygodnym źródłem informacji na ten temat jest portal promocyjni.pl. Samodzielnie śledząc aktualne promocje i porównując je mamy 100% pewności, że dokonamy zakupu po najkorzystniejszych cenach.

 

Ten artykuł, nie licząc tego zdjęcia, nie zawierał lokowania produktu :)

 

Zdjęcie: ©PantherMedia

Kategorie: Poradnik
Tagi: informacje, produkty, promocje

Obserwuj nas

Więcej wpisów z bloga

Czy weganie mogą pić wino?
Poradnik
09.04
2019
1209

Czy weganie mogą pić wino?

Coraz więcej osób deklaruje się jako wegetarianie lub weganie. Są to nawyki żywieniowe oraz styl życia, który może również wpłynąć na wybór wina.

Czytaj więcej »
Inga Więch

Inga Więch

Aplikacja DING - gazetki promocyjne w Twoim telefonie!
Poradnik
07.07
2020
1209

Aplikacja DING - gazetki promocyjne w Twoim telefonie!

Pobierz darmową aplikację Ding i ciesz się promocjami w Twoim telefonie!

Czytaj więcej »
Promocyjni

Promocyjni

Zobacz wszystkie