Blog - Najnowsze informacje o promocjach


22.04
2013
1209

Tajemnice kolorów

Tajemnice kolorów

Różne źródła podają różne informacje. Wynika z nich, że mężczyźni rozpoznają bardzo małą liczbę kolorów (od trzech do siedmiu). Kobieta uchodzi za tę, która, na określenie barwy czegokolwiek posługuje się fachowymi terminami. Czy rzeczywiście tak jest?

Uznajemy, że tęcza składa się z sześciu kolorów: czerwonego, pomarańczowego, żółtego, zielonego, niebieskiego  i fioletowego. Chyba nie każdy wymienia indygo i chyba nie każdy ten kolor zna. Czy amarantowy każdemu kojarzy się z tym samym odcieniem?


Kolory, jak się okazuje, odgrywają ważną rolę w wielu dziedzinach naszego życia. Mają lecznicze działanie, wpływają na nasz organizm oraz na nastrój, wywołują różne emocje, a także odzwierciedlają naszą osobowość! Kolorami operuje się także w reklamach, w których stanowią doskonały chwyt marketingowy – wywołują u nas pożądane reakcje i uczucia, wzmagają apetyt, uspokajają, przyciągają wzrok, etc.


Wyprzedaże, fast foody i outlety kojarzone są z czernią, czerwienią, kolorem pomarańczowymi morskim. Dla odmiany banki i wielkie domy handlowe – z granatowym i turkusowym, a sklepy odzieżowe z jasnymi barwami: różową, niebieską i fioletową. W pierwszym przypadku przekaz adresowany jest do klientów spontanicznych, w drugim do ludzi oszczędnych, w trzecim – do odbiorów tradycyjnych. Oczywiście ma to swoje podłoże psychologiczne. Rzeczywiście obserwujemy, że logotypy barów, do których wstępujemy na szybki posiłek, posługują się wspomnianymi barwami. W logach outletów dominuje czerń, a banki przyciągają głębokim odcieniem niebieskiego, który symbolizuje stabilizację, prawdę, lojalność… Ciekawostką jest, że należy go unikać w celach marketingowych związanych z żywnoś¬cią – kolor niebieski tłumi apetyt!


Sprawa komplikuje się, gdy trzeba nazwać poszczególne odcienie niebieskiego. Akwamaryna, błękit w kilku odmianach (królewski, paryski, pruski, Thénarda i Turnbulla), chabrowy, cyjan, granatowy, indygo, jagodowy, lapis-lazuli, lazurowy,  modry, siny, turkusowy, ultramaryna i wreszcie… niebieski. Który niebieski jest dla każdego z nas podstawowym niebieskim? Niebagatelna to kwestia i trudna do sprecyzowania.


Podobna sytuacja jest w przypadku koloru zielonego. Gdy gramy w „zielone”, krzyczymy po prostu „zielone”. Nie potrzebna jest nam wiedza, że inna jest zieleń butelkowa, inna jaskrawa, wiosenna, zgniła czy głęboka – Veronese’a. Trzeba też uważać, aby nie pomylić zieleni z kolorem pistacjowym, seledynowym albo miętowym. Interesujące też jest samo zjawisko etymologii nazw kolorów. Dla przykładu biskupi to inaczej różowofioletowy, który jest kolorem szat biskupa. Amarantowy to odcień szkarłatnego, a ten z kolei jest ciemnoczerwony. Feldgrau jest maskującym kolorem niemieckich mundurów, a nasz znany écru to delikatny żółtoszary, kolor niebielonego jedwabiu i z francuskiego oznacza surowe płótno. Kolorów jest tak wiele, że nie sposób je wszystkie opanować. Najważniejsze dla każdego z nas powinny być wiedza o niesamowitych właściwościach i wpływie, jaki mają na nas, oraz wyjątkowe wrażenia estetyczne, których nam bez wątpienia dostarczają.

 

Kategorie: Poradnik
Tagi: kolory, kultura, ciekawostki

Obserwuj nas

Więcej wpisów z bloga

Zero Waste - styl życia, który wchodzi do sklepów!
Polecamy
15.03
2019
1209

Zero Waste - styl życia, który wchodzi do sklepów!

Zero Waste to styl życia, który motywuje nas do unikania zbędnego kupowania, używania rzeczy ponownie oraz utylizowania. Do filozofii dołączyły się sieci sklepów sprzedając produkty całkowicie organiczne. O krok dalej poszedł bydgoski Carrefour, w którym zrobimy zakupy do własnych pojemników!

Czytaj więcej »
Dzień Kobiet! Jak świętujemy je dzisiaj?
Poradnik
25.02
2019
1209

Dzień Kobiet! Jak świętujemy je dzisiaj?

8 marca obchodzimy Dzień Kobiet. Dawniej było silnie związane z walką o prawa kobiet. Dzisiaj jest to raczej przyjemne święto, w którym możemy obdarować najbliższe Panie. Jaki prezent wywoła uśmiech na Jej twarzy?

Czytaj więcej »
Promocyjni

Promocyjni

Zobacz wszystkie